Major Pat Proctor First North American Rights
4401 Caitlin Dr. About 6,000 words
Manhattan, KS 66502

(760) 792-0458

Fax: (785)320-7864

pproctor@prosimco.com

http://www.prosimco.com/writing

MESSAGE VERSUS PERCEPTION IN THE EARLY DAYS OF THE VIETNAM WAR
by

Pat Proctor

Over the forty years since the beginning of the Vietnam War, a
historical narrative has developed in the United States to explain the
substantial support the war initially enjoyed with the American people. The
Johnson administration, as this narrative goes, deceived the American people
into war. Historians differ on the specific culprits and their motives and
methods, but nearly all agree on the result--the American people did not know
their government was taking them to war.

Or did they? A great deal has been written about the motives and
actions of political and military leaders in the critical period between
August 1964 and July 1965, when dramatic military escalation turned the
Vietnam War into an American war. Through this process, historians have built
an overwhelming, incontrovertible case that the Johnson administration was
trying to deceive the American people. But did it succeed?

Virtually nothing has been written about this period from the

perspective it was seen by the American people, in the media of the day.



Proctor-Message versus Perception 2

Again and again, at every step of the escalation, an examination of
contemporary media clearly shows that the American people were not deceived.
The American press had a very clear picture of the growing American
commitment in Vietnam and clearly communicated this picture to the American
people. In fact, dramatic, growing escalation in Vietnam was overwhelmingly
the dominant media narrative of the war at the time, filling the pages of
America’s most influential news sources.

To illustrate this point, this article will examine the national print
media of the day. These sources reached a huge audience. For instance, in
January 1965, the circulation of Time was 3.1 million.' Between 1963 and 1969,
the circulation of the New York Times’ Sunday edition alone was consistently
over 1.3 million (nearly half of that circulation was outside of New York).?
The Saturday Evening Post’s circulation was an incredible 6.5 million in
November 1964.° However, beyond their own circulation, these publications were
also important because they had a huge influence on the content of other news
sources. Smaller, regional newspapers, lacking the resources for
international news gathering, often parroted the news in national
publications. Print media also drove television news, just coming of age
during this period. For the first time in 1963, over half of Americans said
that television was their primary news source.® Also in this year, national
and then local television news went from 15 to 30 minute broadcasts.’ Yet,
during this period, television news was only beginning to develop as an
independent investigative arm of the fourth estate. Until the second half of
1965, there were no television newsmen permanently stationed in Vietnam.® For
stories about Vietnam, television news still relied heavily on print and wire
media sources.’ Thus, during this critical period, national print media drove

virtually all news coverage of the Vietnam War.



Proctor-Message versus Perception 3

THE GULF OF TONKIN

America’s road to war in Vietnam began in the Gulf of Tonkin, off the
coast of North Vietnam, two months before the 1964 US presidential election.
The USS Maddox was in the gulf supporting raids by South Vietnamese commandos
(with American advisors in support). On 2 August 1964, three North
Vietnamese patrol boats launched an attack on the Maddox. The attack was
turned away, with one patrol boat sunk and the others damaged. On the
fourth, the Maddox, joined by the destroyer, the Turner Joy, reported it was
again attacked. President Johnson responded by ordering the bombing of North
Vietnam. A few days later, the Congress responded as well, with the so-called
Gulf of Tonkin Resolution, which gave President Johnson a free hand to answer
any future communist aggression in South Vietnam.

Two Johnson administration deceptions are central to these events.
First, the administration repeatedly insisted that the North Vietnamese
attack had been unprovoked, despite the fact that the Maddox had been in the
Gulf of Tonkin supporting commando raids—--designated “OPLAN 34A” for the
military order directing them. Additionally, the second attack, the one
which triggered the American bombing, almost certainly did not occur. H.R.
McMaster wrote that, in press conferences and congressional testimony,
administration officials repeatedly “misled” Congress and the American people
by “misrepresenting America’s role in the 34A attacks and by glossing over
the confusion surrounding the August 4 incident.”®

Contemporary media reports indicated that the Johnson administration
was at least partially successful in deceiving the media as to the pretext
for the bombing. According to Time Magazine, *“Two torpedo-boat attacks
against U.S. destroyers that had been steaming in international waters in the
Gulf of Tonkin” provoked the US response. There was no hint of the
administration’s doubts about the second attack. The article expressed the

“widespread...bafflement” on the basic question, “Why did Hanoi mount attacks



Proctor-Message versus Perception 4

on the U.S. might in the first place?”’ Interestingly, elsewhere in the same
issue, Time did posit the OPLAN 34A raids occurring in the area as a possible
answer. “Some speculated,” Time wrote, “that Hanoi had somehow connected the
Maddox with recent South Vietnamese raids on Hon Me and the neighboring
island of Hon Ngu.” Ultimately, however, Time dismissed these raids as
unconnected to the presence of the Maddox and Turner Joy in the Gulf of
Tonkin.!® The New York Times also seemed convinced by the administration’s
version of events. The 5 August 1964 issue of the New York Times faithfully
reported the second attack on the Maddox. The Times did note, *“The North
Vietnamese regime said Wednesday that the report of another attack on United

r

States ships was a ‘fabrication.’” But this denial was little more than a
sidebar in a story filled with the official US government version of the
event .t

While the American press was successfully deceived about the pretext
for the escalation, clearly neither the escalation itself nor its scale was a
secret. President Johnson gave a televised address as the attack was
underway, telling the American people that “air action is now in execution
against gunboats and certain supporting facilities in North Viet Nam which

r

have been used in these hostile operations.” Time Magazine reported the
timeline for the decision to retaliate and very specific details on the
numbers and types of aircraft and armaments used in the US reprisal. '? Nor did
the press miss the significance of the change in policy, from supporting the
South Vietnamese to directly attacking the North with American bombers. 1In
the 7 August 1964 issue of Time, written before the attacks, there was only
one article on Vietnam. In the three issues published in August after the
attack, Vietnam was mentioned in ten articles and numerous letters to the
editor. Time also emphasized the significance of the US reprisal to the Cold

r

War balance of power. “The U.S. action was precisely limited,” Time reported.



Proctor-Message versus Perception

However, recalling the specter of the Cuban Missile Crisis, Time continued,
“In a sense, this nation had once more gone to the brink.” 13

Based on stories in the media just before the American reprisals, the
escalation wasn’t a total surprise to the American people, either. A Time
article written days before the US response to the Gulf of Tonkin attack (but
published on 7 August 1964, just after the bombing), makes it clear that
direct American action in Vietnam was a very real possibility. The article
described US plans to, under certain conditions, support “bombings inside
North Viet Nam” in the form of “tit-for-tat reprisals,” “general punishment
of North Viet Nam from the air,” or even the “blockading or mining Ho Chi

Minh's ports.”**

FLAMING DART

The American people responded to the bombing of North Vietnam by giving
Johnson a landslide reelection victory. The Vietcong, on the other hand,
answered the US escalation with an escalation of its own. Only days before
the US presidential election, the Vietcong shelled an airbase at Bien Hoa,
killing several Americans and destroying a number of US B-57 bombers. In
December 1964, President Johnson ordered the bombing of North Vietnamese
supply routes through Laos. The Vietcong again responded, bombing a US
officer’s billet in Saigon on Christmas Eve. This attack was followed, on 7
February 1965, by a Vietcong attack on the American barracks at Pleiku,
killing eight and wounding over 100. President Johnson responded later the
same day with a bombing raid of over 132 bombers against three barracks in
North Vietnam. The operation was called “Flaming Dart.” He also ordered the
evacuation of American dependents from South Vietnam.

Historians making the case for Johnson administration deception have
focused on the fact that the Flaming Dart bombing was being planned even

before the Vietcong attacked Pleiku, the supposed reason for retaliation. As



